26. aug 2013

Klassiõpetajad pidasid suveseminari







14.-15. augustil 2013 toimus Roosta Puhkekeskuses Eesti Klassiõpetajate Liidu korraldatud suveseminar teemal „Tervis tuleb tegutsedes“. Suveseminar toimus programmi „ÜLDHARIDUSE PEDAGOOGIDE KVALIFIKATSIOONI TÕSTMINE 2008- 2014“ raames.Seminari pealkiri on väga täpne, sest osalised said kõvasti tegutseda -  õues õppida, metsas jalutada, liivas hullata, meres ujuda  ning tervislikult toituda ja meeldivas seltskonnas mõtteid vahetada, et uueks õppeaastaks end taas töölainele häälestada. Kindel see, et koju mindi targematena ja tublimatena, pea täis värskeid ideid. 
Esimesel päeval rääkis TÜ Narva Kolledzi lektor ja metoodik Maret Vihman maastikumängudest kui õppevormist ning õppemängudest. Esmalt läheneti teemale teoreetilisest küljest. Õuesõpe ja avastuslik õpe on üha enam tähelepanu köitev õppimisviis terves maailmas. See on õppimine väljaspool klassiruumi, mille aluseks on vaatlused, isiklik avastus ja kogemus. Õues õppides saab ühendada õppimise, õuesolemise, meeskonnatöö ja kehalise liikumisega, kujundades nõnda lapsepõlvest peale eluterveid ja keskkonnasõbralikke harjumusi ja hoiakud.Väärarvamus on see, et õuesõpet linnas läbi viia pole võimalik. Kooli ümbrust või linna parke ära kasutades võib lastele pakkuda meeleolukaid maastikumänge, mille kaudu mis tahes teemasid õppida on huvitavam, protsessis osalejad on aktiivselt kaasatud ja õpitakse ka meeskonnasisest koostööd. Õpetajal on muidugi tarvis omajagu eeltööd teha, kuid tulemus – laste innukus ja märkamatu tarkuse kogumine -  on kindlasti seda väärt. Mängurõõmu ja hasarti said tunda ka seminaril osalejad, kui Roosta kaunite mändide all ja mere kaldal mängiti läbi kaks  meeskondlikku maastikumängu. 
Järgmiseks sai osaleda kahes meisterdamise töötoas. Tiie Jaaniste Otepää Gümnaasiumist viis läbi töötoa „Praktilist meisterdamist looduslikust materjalist“. Looduses leiduv materjal on meile kõigile kättesaadav ning looduses jalutades pakuvad huvitavad leiud ise häid ideid, kuidas neid oma meistriteostes kasutada. Kasutada võib aga praktiliselt kõike: käbisid, oksi, sammalt ja samblikke, tammetõrusid, kastaneid, puukoort, kive, liiva jne. Eeltööna peab õpetaja ise või koos lastega leidma aega, et materjali koguda ja kuivatada ning hoiustada. Asendamatuks abimeheks loodulikust materjalist  tööde puhul on liimipüstol, mille 
kasutamise juures ohutust tuleks meelde tuletada. Töötoas meisterdati käbidest torn, mida näiteks talvel kaunistada vahvaks jõulupuuks. Samuti õpiti tundma kasetohu omadusi ja kasetohust valmis kena pilt akrüülvärvi taustal.
Loo Keskkooli õpetaja Tiiu Kivirähk viis läbi töötoa „Läheneme loovalt looduslikust materjalist meisterdamisele“. Osalejad saadeti kõigepealt õue  materjali koguma. Leitud materjalist, kahepoolsest teibist ning värvitud liivast valmisid imekaunid kaardid, puuokstest 
ja lõngast aga ämblikuvõrgud. Töötubades tegutsemise käigus valminud põnevad  näidistööd  leiavad algaval kooliaastal tööõpetuse tundides kindlasti kasutust.
Suveseminari lõpetas professor Raivo Vokk Tallinna Tehnikaülikoolist ja Toiduainete instituudist tervislikust toitumisest. Meelde said tuletatud paljud vanad tõed toidust, toitumisest ja liikumisest. Keskenduti ka sellele, mida tervislikku võiks klassiga pidu pidades lauale panna. Lastel aitab teinekord isu tekitada ka toidu põnev nimetus ja vahva väljanägemine. Valmistati  ja serveeriti rikkalik peolaud, kus põhitähelepanu oli kalal ning
köögiviljadel, lisaks pisut teravilja- ja piimatooteid. Kõik maitses väga hästi ja kaasa saadi ka mitu head retsepti, mida edaspidigi katsetada.
Tänusõnad suveseminari organiseerijaile!  
Head algavat kooliaastat meile kõigile!

Kersti Loim ja Ülle Ruul
Tartu Tamme Gümnaasiumist



Kommentaare ei ole: