8. apr 2015

Eesti Klassiõpetajate Liidu kevadseminar “Reis tähemaailma”





6.aprillil kogunesid klassiõpetajad Tallinna Energia Avastuskeskusesse traditsioonilisele kevadisele koostööseminarile "Reis tähemaailma."

Seminari alguses said klassiõpetajad energiakeskusega lähemalt tuttavaks. Turundusjuht Kristiina Raid tutvustas majas pakutavaid õpiprogramme ja ekspositsioone. Kõike seda oli meil võimalik oma silmaga ka hommikuse ringkäigu ja lõunapausi ajal näha. Seminari esimeseks külalislektoriks oli MTÜ Hoolingu eripedagoog-nõustaja ja koolitaja, Eesti Lugemisühingu juhatuse liige ja koolitusjuht, Lugemispesa arendaja Maili Liinev, kes andis näpunäiteid ja juhiseid lapse lugema õpetamisel nii õpetajale kui ka lapsevanema jaoks. Ta rõhutas, et oluline on luua kontakt lapse ja tema perega. Õpetaja on see, kes saab vanemat aidata ja suunata. Lapse lugema hakkamine ei toimu hetkega, vaid see on pikk protsess, mis algab juba lapse sünnimomendist. Liinev rõhutas, et lapsi ei tohiks lugema treenida, sest siis ei kujune funktsionaalne lugemisoskus ja lugemine muutub ebameeldivaks, kaob huvi. Lugemisoskuse olulisteks teguriteks on vanema enda eeskuju, ettelugemine (oluline 12. eluaastani!), raamatute koostamine, lühikirjade kirjutamine, lugemismängud. Tähtis on last tunnustada ning seeläbi tõsta tema enesehinnangut. Ei tohi unustada, et iga laps hakkab lugema, lihtsalt õppimisprotsessi pikkus on iga lapse puhul erinev.
Aga mida teha siis, kui lapsel on lugemisraskus ja sellega seoses ka madal enesehinnang? Siis tuleb appi lugemiskoer. Järgmiseks külaliseks oli Maarja Tali lugemiskoeraga Susi. Eestis on praegu 20 tegutsevat lugemiskoera. Oluline on koera iseloom ja koostöö peremehega, koeratõu puhul ei ole kindlaid eelistusi. Lugemiskoertele väljastatakse ametitõend, mis kinnitab tema sobivust teraapiakoeraks.

Ka Maarja rõhutas, et loomade abil saab laste enesehinnangut tõsta, tekitada lugemishuvi. Lugemiskoer on lapsele toeks lugemisraskustest ülesaamisel, sest neljajalgne sõber kunagi ei kritiseeri. Ta võtab maha hirmud, koer ei oska ise lugeda, talle saab ette lugeda. Teraapia lugemiskoeraga on pikk ja aeganõudev protsess.

Klassiõpetajad jõudsid ühisele järeldusele, et lapse lugema õppimine ei tohi olla valus. Täiskasvanud, lapse pere koos õpetajaga, saavad olla lapsele toeks põneva tähemaailma avastamisel. .





Klassiõpetajad Lääne-Virumaalt:
Jana Sillajõe, Rakvere Gümnaasium
Mare Kütt, Rakvere Gümnaasium
Sirle Taaksalu, Põlula Kool

Kommentaare ei ole: